Banbrytande klockmärket Hublot mixar tradition med innovation
Hublot är ett exklusivt schweiziskt klockmärke som både utmärker sig själv OCH dig som bär klockan på din arm. Big Bang heter flaggskeppet, vilket kanske säger en del. Hublot är lyxigt men också kaxigt – och banbrytande från start genom att kompromisslöst gå sin egen väg och utmana genom att mixa oväntade material i sina klockmodeller. Allt från tobaksblad till, gummi, jeans och läder.
– Hublots armbandsur är i en klass för sig. De tänjer ständigt på gränserna och är en klocka för dig som inte är rädd för att sticka ut, säger Theo Raffone, ansvarig för Hublot hos Jarl Sandin och en äkta ambassadör.
Hublots kvalitetsklockor har funnits på marknaden sedan 1980 men varumärket känns fortfarande lite nytt och är inte helt välkänt för oss svenskar. Med andra ord: en möjlighet för dig som är ute efter något unikt
Hublot är alltid ett häftigt statement
Jarl Sandin är stolt återförsäljare av Hublot sedan 2014 – och Theo sammanfattar fascinationen så här: ”Jag är alltid exalterad över vad som kommer härnäst”.
Tydliga kontraster är nämligen det som gör Hublot till en spännande och intressant klocktillverkare. Hublot passar alla åldrar men i synnerhet dig som är lite äventyrlig. Vår egen kung, Carl XVI Gustaf, matchar gärna sin Hublot till frack, ett häftigt statement som säger en del.
– Hublot ger alltid lite extra! Vår storsäljare Classic Fusion är en nättare modell som passar perfekt under skjortan och till kostym men som tar ändå tar plats och som syns. Hublot kan också sticka ut med färgstarka klockor och som väcker stor uppmärksamhet men på ett helt annat sätt.
”Att vara unik är det som ger Hublot sin extraordinära styrka. Detta tack vare den extrema dedikation som varje medarbetare lägger ner i sitt arbete.”
Jean-Claude Biver, VD
En klocka med stark koppling till sport
Hublot står för ingenjörskonst men på ett sätt som inte räds färger, vackra ädelstenar i fattningen och som ständigt överraskar med oväntade samarbeten som gör det personligt, förklarar Theo. Varumärket har även en stark koppling till sport. 2005 mottog Hublots klockmodell Big Bang både designpriset och utmärkelsen Årets sportklocka. Varumärket har trogna fans, exempelvis Diego Maradona och har bland annat sponsrat Manchester United, Juventus, Bayern München och LA Lakers. Hublot har också varit officiell tidtagare för Formel 1 och FIFA World Cups samt har ett spännande samarbete med Ferrari.
The art of fusion – Hublots slogan som är sann till 100 %
Carlo Crocco heter den person som grundade Hublot redan på 1970-talet. 1980 presenterade han sin första modell på Baselmässan och väckte uppmärksamhet med sina kontrasterande materialval: guld och gummi. Carlo var den första att använda naturligt gummi på ett klockarmband, något som tog honom flera års forskning för att uppnå ett perfekt resultat. Snart därefter intog Hublot sin unika position. Ett avgörande år är 2004 när en branschlegendar, Jean-Claude Biver rekryteras som VD. Ett år senare, 2005, lanseras den omvälvande kollektionen Big Bang, som sedan dess släppt i flera nyskapande uppdateringar. Big Bang har också starkt påverkat trenden för stora klockor. Den klassiska 44 mm urtavlan gör definitivt ett starkt intryck. Bivet myntade den slogan som Hublot definitivt lever upp till: ”The art of fusion” – där fusioner sker av material men även av stilar samt i form av ren innovation.
”Fusion in watchmaking: A place where tradition and innovation coexist. The Hublot design workshop is a place where watchmaking is done differently, the art of fusion way.”
Jean-Claude Biver, VD
Hublot uppfinner nya material
Som exempel på innovation utvecklar Hublot egna material, exempelvis Hublonium som bland annat består av magnesium och aluminium.
– Hublot har även skapat och har patent på ett helt nytt material: Magic Gold eller keramiskt guld. Världens första repfria guld, vilket är oerhört spännande.
Magic Gold är ett ultratåligt keramiskt guld i 18 karat, utvecklat och patenterat av Hublot i samarbete med the Swiss Federal Institute of Technology i Lausanne.
Det tog Hublot två år att utveckla materialet med en komplex tillverkningsprocess som sammansmälter borkarbid och 24K guld. Sedan ytterligare ett år för att bygga sitt egna högteknologiska gjuteri för att behålla tillverkningen i huset.
Hublot presenterade sin allra första Magic Gold-klocka 2012 - en Big Bang Ferrari Magic Gold.
Hublot experimenterar med safirglas, som de även färgar. En nyhet för 2019 är en klocka där hela boetten är i safir, en riktig upplevelse, berättar Theo.
Så känner du igen en klocka från Hublot
Hublot tar alltid ut svängarna, vilket är tjusningen med varumärket. Några gemensamma, utmärkande drag i alla modeller:
- De H-formade skruvarna på bezen
- Hublotmärket på visaren
Prova Hublot och få en upplevelse hos Jarl Sandin
I vår butik, på vår klockavdelning är du välkommen att själv ta chansen att uppleva känslan av en Hublot på armen, inte minst klockan med nya materialet magic gold. Hublots klockor finns för både dam och herr och som chronograph samt quartzmodeller för den som inte är intresserad av urverk.
– Det är en oerhört bekväm klocka att bära. Och som sagt, den är ett statement-piece där limiterade utgåvor på 200 ex gör att du faktiskt kan vara rätt ensam om din modell, säger Theo Raffone.
Se Hublot i vår webshop
https://www.jarlsandin.se/klockor/hublot
Nyfiken på Hublot och intresserad av att prova?
Vår butik hittar du på Kungsgatan 67 i centrala Göteborg.
Frågor till våra experter på klockavdelningen?
Telefon: 031 - 10 59 02
Mejl: ur@jarlsandin.se