/ Klockor

Vad urmakaren gör när min klocka är på service

Din klocka är inte bara ett dyrbart och älskat föremål, det är även ett tekniskt mästerverk. Precis som med bilar, flygplan och andra precisionsinstrument måste din premiumklocka servas regelbundet; i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Normalt slitage behöver åtgärdas och för att din klocka ska vara fortsatt vattentät behövs packningar bytas ut med jämna mellanrum. Det här gör våra urmakare när du lämnar in din klocka på service.

Att vi är certifierade för service betyder att du som lämnar in din klocka hos oss vet att den stannar i huset och inte skickas iväg för bedömning någon annanstans.

Så här kan en service gå till hos Jarl Sandins urmakare

  1. I Jarl Sandins butik tar en medarbetare på klockavdelningen emot din klocka, noterar ev. felbeskrivning och övriga detaljer kring din klocka.

  2. Teknisk analys: En trappa upp tar urmakaren emot din klocka för en omfattande analys av klocka: noggrann kontroll utifrån en detaljerad checklista av boett, länk och i synnerhet urverk med hjälp av mikroskop samt andra mätinstrument.

  3. Nedmontering: Boetten öppnas, länk eller bandet tas bort. Därefter lyfts urverket ur boetten och alla funktioner kontrolleras. Klockans hundratals delar placeras ut på verkstadsbordet.

  4. Rengöring: Klockans komponenter placeras i små anpassade korgar för rengöring i speciellt utvecklade lösningar. Rengöring sker maskinellt tills all gammal intorkad olja, fett och smuts har lösts upp. Därefter granskas varje del och slitage bedöms.

  5. Byte av komponenter: Utifrån anvisningar från just din klockas tillverkare byts/justeras eller repareras de delar som är skadade eller har slitage som påverkar din klockas funktion på ett negativt sätt.

  6. Montering inleds med service av motorn/kaliber: Din klockas motor (kaliber på fackspråk) placeras i en verkhållare anpassad för just din kaliber. Det finns hundratals varianter men det måste vara exakt rätt verktyg för att urverket ska kunna återmonteras ihop rätt. Kraften i ditt mekaniska urverk består av en fjäder i ett fjäderhus och fjädern byts alltid ut till en ny vid service hos oss.

  7. Smörjning: Urverksdelar och mekanismer kräver olika typer av oljor. De specifika oljorna appliceras med stor försiktighet, exakt där de behövs under mikroskop.

  8. Tavla och visare monteras: Det måste vara dammfritt när de hundratals delarna i din klocka monteras. I verkstaden är luften filtrerad och noga kontrollerad.

  9. Boetten ses över: Boett och länk rengörs i ultraljudsbad. Därefter slipas och poleras boetten och eventuellt länken för hand till sitt ursprungliga utseende. Därefter monteras nya fräscha packningar. Alla boetter kräver sin typ av packningar precis som med specifika oljor, som håller packningarna fuktiga. Tänk på! Din klockas uttalade vattentäthet är inte en konstant egenskap. Packningar påverkas av smuts, svett, parfym och tvättmedel. Om din klocka ska garantera vattentätheten krävs regelbunden täthetsservice.

  10. Urverket monteras på plats i boetten.

  11. Test av vattentäthet: Vi kontrollerar boettens uttalade vattentäthet med mätinstrument med hög precision. Vi har utrustning för att trycktesta klockor till de djup de är tillverkade för. Kvitto på resultatet skrivs ut som dokumentation.

  12. Ruckning: Urmakaren reglerar verket för att trimma in tiden perfekt. Tester och observationer över tid görs för att garantera att urverket i din klocka fungerar exakt.

  13. Winder-test i ”Snurran”: I detta skåp simuleras användarens rörelser i ett överdrivet rörelseschema, minst ett dygn, för att se att klockan fungerar i alla lägen.

  14. Dokumentation: Utfört arbete loggas i vår egen samt i din klocktillverkares databas som dokumentation för framtiden. Rapport på utförd service skrivs ut till dig som kund. Din klocka är redo för nytt liv med dig!

  15. Vi meddelar dig via sms att din klocka är klar att hämtas hos Jarl Sandin. Vårt mål är att du ska kunna hämta ut din klocka i perfekt skick inom 3-4 veckor från inlämning.

Hos Jarl Sandin lämnar du alltid in din klocka kostnadsfritt – och får ett kostnadsförslag när vi tittat närmare på den.

Vid dessa tillfällen bör du låta våra urmakare titta på din klocka

  • Om du misstänker att din klocka inte är tät
  • Om den inte håller tiden
  • Om den får en skada
  • När det är dags för service

…eller om du har andra frågor gällande just din klocka och behöver experthjälp. Välkommen till Jarl Sandin!

Nytt från vår urverkstad:
Stora investeringar har gjorts i specialverktyg samt i en multimaskin, vilket krävde viss ombyggnad av våra lokaler.
Fredrik Andrén, urmakare på Jarl Sandin, bekriver multimaskinen som ”urmakeribranchens Rolls Royce” som innebär ett lyft för reparation och service av alla klockmärken som hanteras hos Jarl Sandin.
– Maskinen rymmer bland annat en avancerad polerfunktion som ger oss möjligheten att polera ytor genom att ta bort så lite material som möjligt, det vill säga behålla ursprunglig design, textur och form.
Verkstaden har även en lasersvets, som gör att urmakarna kan laga skador i alla metaller som andra inte kan åtgärda. Detta genom att den hjälper oss att få material att gifta sig.
– Det en urmakare alltid strävar efter är just att återställa klockan i ursprungligt skick och detta kommer vi nu i ännu högre grad vara kapabla till, förtydligar Fredrik Andrén.

Läs mer om klockservice hos Jarl Sandin:
https://academy.jarlsandin.se/service-och-reparationer-i-var-urverkstad/
https://academy.jarlsandin.se/nu-erbjuder-vi-auktoriserad-service-av-din-cartier-i-goteborg/