/ Klockor

Urverkstad: service och reparationer

Detta får du hjälp med hos Jarl Sandin: I vår urverkstad arbetar ett team fackmän, professionella urmakare med att serva och laga kvalitetsklockor. Vi är auktoriserade för service av alla varumärken vi säljer, dvs de främsta premiummärken bland armbandsur, bland annat IWC, Breitling, Tag Heuer, Cartier, Tissot, Hublot, Longines, Certina, Sjöö Sandström och Omega. Våra urmakare går kontinuerligt specialutbildningar i Schweiz hos de varumärken vi representerar, vilket garanterar högsta servicenivå.

Därför är regelbunden service viktig för din klocka

Ett premiumur kräver, precis som en bil, ett noggrant och regelbundet underhåll för att de ska behålla sin prestanda och tillförlitlighet. Din klocka är skapad för att älskas men självklart för att användas, vilket innebär normalt slitage som också behöver åtgärdas. För att din klocka ska vara fortsatt vattentät behövs även packningar bytas ut med jämna mellanrum.

Boka därför in service för att förebygga allvarliga problem, säkra klockans bestående värde samt ge din klocka ett långt liv enligt följande rekommendation:

  • Täthetsservice (byte av packningar, samt ultraljudsrengöring av boett och länk) bör göras med ca 1 – 2 års mellanrum.
  • Fullservice (urverket monteras ner, alla delar rengörs och slitna eller skadade delar byts ut, byte av packningar och oljor, klockans prestanda kontrolleras och finjusteras) bör göras ca var 4-6 år beroende på modell.

Vid dessa tillfällen bör du låta våra urmakare titta på din klocka

Om du misstänker att din klocka inte är tät, om den inte håller tiden, får en skada eller det är dags för service. Eller om du har andra frågor gällande just din klocka och behöver experthjälp!

Tjänster vi tillhandahåller i urverkstaden

  • Täthetsservice
  • Fullservice Auktoriserade reparationer
  • Bedömning av din klocka med detaljerad kostnadsuppskattning för arbete/reservdelar
  • Fullständig rapport till försäkringsbolag vid försäkringsärenden

Visste du att!

Vår verkstad är auktoriserad för service, renovering samt reparation med full tillgång till avancerade maskiner och utrustning som krävs för att kunna analysera, serva och reparera ditt premiumur. Vår verkstad har utrustning för att trycktesta klockor till de djup de är tillverkade för. För din trygghet besiktigas vår verkstad och dess utrustning samt våra rutiner av branschrepresentanter från Schweiz.

Så här kan det gå till när du kommer med din klocka till vår urverkstad

  1. I Jarl Sandins butik tar en medarbetare på klockavdelningen emot din klocka, noterar din felbeskrivning och övriga detaljer kring din klocka.
  2. En trappa upp tar urmakaren emot din klocka, gör en första analys av klocka med hjälp av visuella värden med mikroskop och andra mätinstrument.
  3. Klockan plockas isär och analyseras utifrån en detaljerad checklista.
  4. Urmakaren ställer en diagnos på hur din klocka mår och vad den behöver. Alla detaljer sammanställs där totalkostnad framgår samt spec för vad varje reservdel och arbetsinsats kostar. Vi anger också vad du måste göra för att klockan ska fungera och vad som är önskvärt ur ett mer estetiskt perspektiv. Vid försäkringsärenden är denna sammanställning fullgod att lämna vidare till ditt försäkringsbolag.
  5. Du får kostnadsförslaget mejlat till dig och kan i lugn och ro ta ställning. Har du frågor kontaktar du oss självklart.
  6. När vi får klartecken sätter vi igång med arbetet. Vi beställer hem reservdelar om vi inte har dem på lager men vårt mål är att du ska kunna hämta ut din klocka i perfekt skick inom 3-4 veckor.